donderdag 19 augustus 2010

100820. Pruimen, suiker, rozijnen, rum en .....pruimenjam

Nee, ik ben woensdag niet naar de jaarmarkt in Neede geweest; dat ''uitje'' staat nog op mijn verlanglijstje.

Dinsdag werd ik gebeld: heb je nog belangstelling voor pruimen? Ik heb hier nog een wasmand voor je klaar staan.
Daar zeg ik nooit nee op! Ik had zondag al een voorproefje van de pruimen gehad: hoewel ze klein zijn, zijn ze snel schoon te maken omdat de pit vanzelf los laat en het vel er makkelijk af te trekken is.

Woensdag en donderdag waren mijn jamdagen. Ik had een kwartier nodig voor 500 gram schoongemaakte pruimen en totaal heb ik 14,5 kwartier pruimen schoon staan maken.....
Een paar pakken ''halva''suiker heb ik altijd wel in voorraad, maar dat is bij lange na niet genoeg voor 7,5 kg. pruimenmoes. Op naar AH: geen halvasuiker; door naar SuperdeBoer: alle geleisuiker uitverkocht. Na het avondeten weer op de fiets naar AH: jawel, het schap was aangevuld en ik heb de voorraad (6 pakken) meteen maar mee naar huis genomen.

Begin november sta ik weer op een ''goede doelen markt'' en ik hoop daar de nodige potjes jam te verkopen!

En dit is het recept van mijn overheerlijke pruimenjam met rozijnen geweld in rum:

(overgenomen uit 'Boodschappen 1996')

600 g rijpe pruimen

500 g geleisuiker

1 theelepel kaneel

desgewenst 2 eetlepels rum

Snijd de gewassen pruimen in vieren en verwijder de pitten.

Breng de pruimen in een flinke pan met 2 eetlepels water aan de kook en laat ze op laag vuur in circa 20 minuten gaar koken. Roer de geleisuiker en de kaneel door de pruimenmoes en breng al roerend aan de kook. Laat 4 minuten koken, roer er eventueel de rum door en schep de jam in schone potten.

Variaties:

Roer door de jam 50 gram (in rum) gewelde rozijnen.

Roer door de jam 5 in kleine blokjes gesneden gekonfijte gemberbolletjes.

Maak de jam van half pruimen, half appels.

Geen opmerkingen: