woensdag 14 mei 2008

080515 Parende watersalamanders

De vijver is van Ruud en die geniet er met volle teugen van. Heel vaak hangt hij over de vijver heen op zoek naar de salamandertjes


Tweede Pinksterdag ben ik achterin de tuin bezig en hoor ik hem roepen: ''Kom eens snel kijken" Na wat aanwijzingen zie ik ze ook: 2 parende salamanders!
De foto hebben we opgestuurd naar IVN-Roden met de vraag, wat er aan het onderlijf van de voorste salamander zit. Vanmorgen kreeg ik het antwoord:
Ik kan het niet heel goed zien op de foto, maar ik denk dat de voorste salamander (het mannetje van de kleine watersalamander in dit geval) een zogenaamd spermatolofoor (spermapakketje) onder zijn staart draagt. Tijdens de paring neemt het vrouwtje die over in haar cloaca en bevrucht op die manier de eitjes die ze vervolgens afzet op waterplanten.


IVN Roden heeft een site waar ze bijna wekelijks de waarnemingen op plaatsen. Deze staat er dus ook tussen!

Geen opmerkingen: