maandag 23 februari 2009

090223 Het is zover!

Het is zover! Ik zie in de tuin en in potten de eerste neuzen van de krokussen verschijnen
En als het weer dan ook meezit, zoals het afgelopen weekend het geval was, dan wordt het tijd voor de grote ''tuinvoorjaarsschoonmaak''

Zaterdagmorgen en zondagmorgen zijn we geestelijk ontspannend, maar lichamelijk inspannend bezig geweest.
Ruud ergert zich de hele winter al aan het vele mos in ons gazonnetje en het verticuteren van het grasveld was voor hem de rode draad dit weekend. Aan het eind had hij 3 kruiwagens vol mos uit het gras verwijderd.

Dit toch wel zware werk wisselde hij af met wat lichtere klusjes.
Kleindochter Ruth is gek op alles wat in de natuur beweegt en zij vroeg me pasgeleden: "Oma, hangen de kastjes al die we jou op je verjaardag (in oktober) hebben gegeven?" Nee, die stonden - tot dit weekend - nog in de blokhut.
Toen ik vlak daarna deze tip ook nog tegenkwam: Is je nestkastje nog niet schoongemaakt? Doe het dan in februari. Vogels zullen er alleen in willen broeden als het nesmateriaal van het vorig jaar verwijderd is.
En: Je kunt ook nu nieuwe nestkastjes ophangen. Vogels kunnen er dan nog even aan wennen. stond het ophangen van de nieuwe kastjes voor dit weekend al op het programma.

Ik heb maar weer een stukje kippengaas over het dakje gehangen; anders zit een van de buurkatten er steeds pontificaal bovenop.

Zelf begin zo'n eerste keer in de tuin eigenlijk altijd bij die planten die al (bijna) kleur bekennen, zoals het longkruid.

Het knapt er wel van op!

En elk voorjaar is het hetzelfde liedje: na het eerste tuinieren zit ik met spierpijn achter de pc.

Toch weerhoudt de spierpijn me niet om vanmiddag de tuinkleren weer aan te trekken.
Brrrrrrrrrrrrrrrr ..... ; toen ik vanmiddag tegen 2 uur naar buiten ging, was het maar wat koud. Een oud fleecejack over mijn warme trui is meestal voldoende om me warm te houden, maar vanmiddag lukte me dat niet. Dus over het geheel maar een oude bodywarmer gedaan.

Oh, wat een genot ....... om weer zo buiten te scharrelen! De tuin ziet er nu wel een beetje kaal uit, maar het wordt inderdaad tijd om de uitgebloeide bloemstengels weg te knippen. Er komt al aardig wat groen boven de grond.

Bergen aarde liggen er naast het huis; al die aarde is over na het uitgraven van de aanbouw.
Ik verspreid het maar wat over de tuin, maar of ik het allemaal weg krijg .....
Enfin, ik heb nog heel wat uurtjes te gaan voor de achtertuin ''schoon'' is en ik kan vast nog wel heel wat kruiwagens met aarde kwijt.

Geen opmerkingen: