donderdag 26 februari 2009

090226 Sneeuwklokjes van de buren

Yes, het is er weer, dat tuingevoel!
En ik hoef er niets voor te doen.....

Zo eens in de maand draai ik me nog eens lekker om wanneer Ruud naar beneden gaat. Zo ook vandaag.
Ik doezel weg, maar ben ineens klaar wakker. Hoor ik daar een kikker kwaken? Oeps, wat doe ik nog in bed; stel dat het mooi weer is, dan moet ik de tuin in.....
Het komt dus vanzelf terug, dat gevoel dat je de tuin in wilt!

Sinds vorig najaar wordt het huis naast ons grondig gerenoveerd. De oude buurvrouw zit in een verzorgingstehuis en het huis is verkocht.
Behalve een huis wat nog in ''originele staat'' was, liet onze oude buurvrouw ook een totaal verwaarloosde tuin achter. Maar in die tuin bloeien de sneeuwklokjes uitbundig.
Regelmatig gaan we in het buurhuis de vorderingen van de verbouw bekijken en ik maakte zaterdag tegen de bijna-buurvrouw een opmerking over de sneeuwklokjes.
"Haal ze er gerust uit, wij hebben nu nog geen tijd voor de tuin"
Nou, dat moet je mij geen 2 keer zeggen.
Ik plant ieder jaar wel nieuwe sneeuwklokjesbolletjes, maar sneeuwklokjes geven het eerste jaar nog niet veel bloemen. Dat wordt snel beter als ze een paar jaar met rust worden gelaten.
Juist waar ik de meeste sneeuwklokjes heb staan, komt de uitbouw en de bolletjes zijn weggehaald door het graafmachientje ......

Vanmorgen was mijn eerste gang dus naar het buurhuis en met een bak vol sneeuwklokjes kwam ik terug:



Ik dacht aan deze tip: Heb je al grote polletjes met sneeuwklokjes en zijn de sneeuwklokjes bijna uitgebloeid, graaf de polletjes dan op, trek met de hand het kluitje goed uit elkaar, zodat er een heleboel kleine polletjes ontstaan en zet de plantjes direct terug in de grond, maar nu verder uit elkaar. Als je ieder jaar een paar pollen op deze manier aanpakt, staat op den duur je hele tuin vol sneeuwklokjes!
en ik heb de pollen uit elkaar getrokken. Veel bollen hadden alleen blad tussen en die heb ik meteen maar weggegooid. Ik kan n.l. niet zien of dat nieuwe of juist hele oude bollen zijn.
Het uit elkaar trekken van de pollen had nog een funcie: kijken of ik er geen zevenblad uit buurvrouw's tuin meekwam....

Drie kwartier later stonden de sneeuwklokjes tussen de lage roosjes. Vanuit de uitbouw-in-wording, de keuken en de tuinkamer heb ik er dan het meeste zicht op.


Dorien, als je dit leest: DANK JE WEL enne .... volgende week kom ik weer in je tuin sneeuwklokjes spitten, hoor!

1 opmerking:

Unknown zei

Fijn dat de sneeuwklokjes goed terecht zijn gekomen! Ze zijn gered van de graafmachine.

Groetjes Dorien