dinsdag 17 februari 2009

090217 Vogels, kippen en het voorjaar

Al is het nog niet aan de temperatuur te merken, aan het gefluit van de vogels merk ik wel dat de winter op z'n retour is. Trekken die zich dan niets van de koudeperiode aan, vraag ik me af?
Ik neus wat in mijn oude tuindagboeken en kom dit stukje tegen:
... Standvogels (vogels die de winter in Nederland blijven) zijn de eerste vogels zijn, die je in het voorjaar hoort. Temperatuur, weersomstandigheden en de lengte van de dag zijn ook zaken die meespelen.
Merels hoor je meestal zo rond eind januari. Het weer en de temperatuur zijn bij de merel van ondergeschikt belang. De lengte van de dag en het aantal uren licht, lijkt de bepalende factor.

De zanglijsters trekken weg, vooral naar Engeland en Frankrijk. De merels zingen al volop als de eerste zanglijster rond half februari terugkomen.
Bij de zanglijsters spelen de weersomstandigheden en vooral de temperatuur, zowel in Nederland als in hun overwinteringsgebied een grote rol
.
En nu ik dit zo lees..... sinds een week, denk ik, heb ik opeens volop lijsters in de tuin, die snoepen van de vogeltaart.
En een winterkoninkje laat z'n schelle zang weer horen en vliegt heen en weer richting klimop.

Ook de kippen trekken zich niet zoveel aan van het weer; hun legpatroon wordt meer bepaald door de lengte van de dagen dan door te temperatuur.
Begin februari liep ik naar het kippenhok en jawel, een van de nieuwe zilver-zwart gezoomde jonge kippen (ze staat vooraan op de foto)

zat luid voor het nachthok te kakelen; ze wipte erin en toen ik een poos later ging kijken, lag er een eitje. Zo'n eerste ei leggen, gaat niet vanzelf en meestal vind je dan wat bloed aan de schaal en dat was ook bij dit eitje het geval.

Nog even een foto van mijn kippenhok:

Ik vind het altijd heel bijzonder om te zien hoe vogels en kippen ''spontaan'' reageren op de seizoenen.

Geen opmerkingen: