woensdag 27 mei 2009

090528. Vernieuwde ooievaarsbekken

In zijn column in Bloemen en Planten schrijft Romke van de Kaa over de geraniums en dan niet de eenjarige planten, maar de zgn ooievaarsbekken.
Hij schrijft, dat er in juni vaak een gat in de border valt: bloembollen uitgebloeid; forsythia's en magnolia's en seringen idem; vaste planten nog niet goed op gang en de eenjarigen moeten de groei nog krijgen. Lang leve de ooievaarsbek!
Ik ben dat helemaal met hem eens! Ook in onze tuin geven ze nu veel kleur.
Alleen...... ze zakken zo uit....... en zo heb ik mijn pollen uit voorzorg - voordat de heftige regens van deze week kwamen - een steuntje gegeven.
Vooral 'Johnson's Blue' heeft er een handje van om te gaan hangen.
Haha, eigenlijk net zo'n hangende puber voor de tv ;-)


Maar wat lees ik nu in de column van Romke: In de plantenwereld zijn vernieuwingen vaak ook verbeteringen. De ooievaarsbekken van nu bloeien langer en vallen minder snel om dan hun collega's uit de oertijd.
'Brooksite' bijvoorbeeld kan gezien worden als de 'verbeterde' versie van 'Johnson Blue'.
Ook 'Dily's' is een kruising; winterhard, sierlijk blad en eindeloos doorbloeiend.
Doorbloeiende planten, daar ben ik gek op!
Als ik ineens zin krijg, pak ik de komende tijd de fiets en ga naar kwekerij Mensuma in Tolbert om een paar exemplaren van ''niet omvallende" ooievaarsbekken aan te schaffen!
En de oude exemplaren? Ja, ik geloof dat die toch maar de composthoop op moeten.....

Geen opmerkingen: