dinsdag 23 november 2010

101123. Zelf paddestoelen kweken

Vorig najaar kreeg ik van de dochters met aanhang voor mijn verjaardag twee met paddenstoelen geënte stammetjes met een duidelijke handleiding erbij en ik dacht: ''dit kan niet misgaan''. Helaas is er geen paddenstoel verschenen. Misschien had ik de stammetjes af moeten dekken tijdens de hevige vorstperiode, misschien had ik .....

Enfin, paddenstoelen of niet, ik heb er veel plezier aan beleefd. De stammetjes stonden naast het paadje naar het kippenhok en tig-keer heb ik gekeken of ik geen puntje zag verschijnen.
(Het hele blog over de stammetjes is hier te lezen).

Vorige maand kwam een lid van mijn tuinclub met man en dochters op bezoek en ze bracht een kweekbakje met kastanjechampignons voor me mee.
Ik heb het hele proces netjes gevolgd: kweekbak op de verwarming en toen de compost wit doorgegroeid was met schimmel

de bijgeleverde zak met aarde op laten zwellen met water.
De aarde heb ik op de compost gelegd en de kweekbak ging weer op de verwarming.

Toen de aarde met wit pluis was begroeid, moest de bak naar een koelere ruimte.
En jawel, ik zag een puntje paddenstoel en dat werd een ini-mini paddenstoel!
We gingen een lang weekend weg en toen we thuiskwamen, waren die ini-mini paddenstoelen mega-groot geworden; ze kwamen tegen het deksel aan....

Natuurlijk werd mijn oogst even op de weegschaal gewogen en ... het was genoeg voor 2 personen!

Dit eerste maaltje heb ik verwerkt in een heerlijk ovengerecht met als basis pompoen, rode uien en kastanjechampignons

En ....... de volgende kastanjechampignons kan ik morgen oogsten!
Nog even een foto om te laten zien hoe de ini-mini champignons in een week tijd uitgroeien tot mega-champignons. Ter vergelijking heb ik er een theelepeltje naast gelegd.




Geen opmerkingen: