donderdag 2 april 2009

090403 Marjan's tuindagboek; parende kikkers

Heel vaak zag ik in de winter - wanneer ik de gordijnen opendeed - de blauwe reiger wegvliegen; soms met een kikker in zijn bek.
Zouden er nog wel wat kikkers in de vijver zitten, vroeg ik me na de winter dan ook af.
30 maart zag ik de eerste 2 kopjes boven het water verschijnen.

31 maart waren het er al meer

1 april krioelde het in het moerasgedeelte

wipten er kikkers over het terras en ook op de stenen aan de kant zitten ze naar elkaar te lonken.

De kikker links wipte zo het water uit, terwijl ik dicht in zijn buurt stond.

Doodmoe word ik van het geluid wat ze maken; een soort gebrom en dat gaat door van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.

Het treft wel dit jaar, dat de vijver zo helder is, dat scheelt per jaar.
36 kikkers telde ik zonet in de vijver en de hopen met dril groeien en groeien ....

Grappig om te ontdekken, dat het paren ongeveer op dezelfde datum is als vorige jaren; dit jaar zijn ze maar een dag of 2, 3 later dan de jaren hiervoor.

Geen opmerkingen: