dinsdag 18 maart 2008

080316 Een bezoekje aan rozenkwekerij "de Border"

Zijn we in de buurt van een bekende kweker, dan kan ik het niet laten en "moet" ik er naartoe.
Zo stond afgelopen vrijdag kwekerij de Border bij Twickel op het programma. Oh, wat is dat een prachtige kwekerij !!!!! Zo heb ik er nog weinig, nee eigenlijk nog geen eentje, gezien. Elke centimeter op de kwekerij zag er verzorgd uit. Nu zouden er op zaterdag snoeidemonstraties gegeven worden, dus misschien had de kwekerij wel een extra opknapbeurtje gehad. Dat weet ik dus niet.

De kwekerij ligt achter de moestuin van kasteel Twickel; op de foto zie je muur van de kasteeltuin liggen. Op de meeste kwekerijen loop je met je planten te zeulen; bij de Border niet. Daar hebben ze karretjes staan (ze staan op de voorgrond op de foto).

Ons hoofddoel was: rozen kopen. In de kas hangen borden met de foto's van de rozen en de beschrijving. Ik heb me laten adviseren over lage doorbloeiende trosrozen en het is Rosa ''The Fairy" geworden. Terwijl de kweker de rozen oppot, neus ik even tussen de vaste planten.
Zo achter de kasteelmuur - uit de wind - is het er heerlijk toeven!
















Bij de rozen moet natuurlijk een passende plant komen en dat is een nog nieuwe geraniumsoort geworden, de geranium 'Rozanne'. Wat 'Rozanne' zo bijzonder maakt is haar ononderbroken en zeer uitbundige bloei van mei tot november! Volgend een kweker een must voor elke tuin. Een geranium voor een zonnige plek of in halfschaduw. 'Rozanne' doet het ook uitstekend in pot of hanging basket.


Oeps, 5.10 euro per potje en er komt nog (bijna) niets boven de grond ............ We zullen er het beste maar van hopen.





Nog even een rondje over de kwekerij, wat een uitzicht!
Als al die ornamenten vol staan met bloeiende rozen, oh wat zal dat prachtig zijn.


Op naar de kassa; ik laat mijn boodschappenlijstje verder maar in de tas zitten; want als ik het zo even snel uitreken zijn we aan planten en zaden en grond en bestrijdingsmiddelen al meer geld kwijt dan aan het hotel.

De Border is - voor mij tot nu toe - het neusje van de zalm onder de kwekers!


Geen opmerkingen: