donderdag 22 januari 2009

090123 Tuindagboek; Helleborus argutifolius

Rond deze tijd van het jaar begint de helleborus argutifolius uitbundig te bloeien. Ooit kocht ik een paar plantjes voor één gulden van een jonge kweker, die uitverkoop hield in verband met zijn stage in Engeland. Wat genoot ik van de bloemen van deze vroegbloeier en wat heb ik al een stekken weggegeven!

De pol moest wijken voor de verbouwing; een lid van mijn tuinclub heeft de laatste grote planten in haar tuin gezet en ik heb veel grote stekken ruimschoots op tijd verplant.
Helaas....... de bouwers moesten de aarde kwijt en hebben dat over de verplantte helleborussen gekiept

Gelukkig heb ik achterin de tuin nog wat stekken van deze argutifolius staan, maar het duurt nog jaren eer die bloeien. (Al had ik de helft van die stekken al weer weggeven, voordat de aarde over mijn planten werd gekiept)


Geef begin oktober de helleborussen een handje koemestkorrels en werk dit meteen goed door de aarde, zo kan de plant direct van de voeding profiteren.

Wie heeft dit gedaan? Ik niet .....
Maar ik krijg een tweede kans: de kerstroos gaat het goed doen als hij voldoende kalk in de grond vindt. Geeft hem in februari een flinke schep kalk of mergel en als je dat allebei doet, gaat de plant straks uitbundig bloeien.

Kerstrozen zijn over het algemeen vrij sterke planten die weinig verzorging nodig hebben. Toch kan het blad in de winter zwarte vlekken krijgen door een schimmelziekte. Dat klinkt heel naar, maar de ziekte is gelukkig makkelijk onder controle te houden. Knip het aangetaste blad zo diep mogelijk weg. De beste tijd hiervoor is begin februari. Als er strenge vorst wordt voorspeld, stel je dit klusje even uit.
Na het weghalen van het aangetaste blad verschijnen nieuwe bladeren die geen last van de zwarte vlekken hebben. Verwen de Helleborus extra na de knipbeurt door rondom de plant een 5 cm dikke laag kalkrijke compost of speciale Helleborus-grond te leggen.
Dit weghalen van het aangetaste blad in februari geldt alleen voor de Helleborus orientalis-hybriden, waar de bloemen uit de basis van de plant te voorschijn komen.


't Is droog woensdag en best lekker weer. Ik pak een snoeischaar en knip het lelijke blad van mijn helleborussen. Er blijft bijna geen blad aan de plant over ....

Zodra het weer een beetje droger is buiten, ga ik de planten verwennen met wat kalk!
En..... ik heb mijn eerste vuilen handen van dit jaar al weer in de tuin gemaakt!

Meer informatie over Helloburussen is te lezen op mijn tuinclub

Geen opmerkingen: