woensdag 25 maart 2009

090325. Leverbloempje (Hepetica nobilis)

Achterin de tuin zie ik wat bloeien! Maar oh, wat is het een slecht weer vandaag; het regent en waait ontzettend hard. Tussen de buien door ga ik snel mijn rondje tuin maken.

Ik vraag me af, wat ik daar heb neergezet en ineens gaat me een licht op: iemand vertelde in het forum van mijn tuinclub over het leverbloempje (Hepetica nobilis) en die heb ik vorig jaar dus aangeschaft.

Over de plant vind ik het volgende:
Het leverbloempje (Hepetica nobilis) is een wintergroen bosplantje met korte wortelstokken.
Knip voor een goed groeieffect het oude blad af.
Deze boterbloemachtige houdt van humusrijke grond en wat kalk.
Mooi bij scilla´s en narcisjes
Bloei: maart-april; hoogte 10-15 cm en ze staan graag in de halfschaduw.

Waarom lees ik deze info nu niet in februari....
Kalk heb ik ze niet gegeven en het oude blad heb ik niet afgeknipt....
Toch maar een aantekening maken voor volgend jaar; doe ik dat niet, dan ben ik volgend jaar deze info weer vergeten ....

Geen opmerkingen: