maandag 30 maart 2009

Winterakonieten

Wat info over de winterakoniet:
de winterakoniet is in de Benelux vrij zeldzaam en komt voornamelijk voor op en in de buurt van oude landgoederen.
De plant komt van nature voor in Zuid-Frankrijk, Italie en de Balkan. In andere landen is de plant verwilderd.
Bij borgen en stinzen kunnen ze zich uitstekend staande houden. En als je dat zo ziet, wil je ze ook snel rond je huis hebben. Helaas gaat dat niet zo snel als je wel wilt.

Winterakonieten worden in de herfst in droge toestand als een soort knolletjes gekocht. Er is geen touw aan vast te knopen wat nu de onder of de bovenkant is. Strooi ze zonder meer uit in losgemaakte grond en breng er daarna weer een laagje grond over aan. Laat ze daarvoor wel eerst een nacht in water te weken.
Dan nog kan de opkomst het jaar daarop niet echt geweldig zijn. Pas na enkele jaren zullen de winterakonieten zich door zaad flink gaan uitbreiden.

Eind oktober kreeg ik een paar zakjes met bolletjes voor mijn verjaardag; ik kende de info van hierboven en dus verwachtte ik er het eerste jaar nog niet veel van.
Hoera! Op 12 maart zie ik wat geels verschijnen

Een paar dagen later:

Er steken tot mijn verbazing steeds meer gele bloemetjes met hun kopjes boven de grond uit

Voor een goede ontwikkeling en uitbreiding dienen deze winterakonietjes geplant te worden in een border waar niet te veel in gewerkt wordt. Plekjes tussen ruim staande heesters of onder een boom met een open kruin zijn daarom ideaal.
De knolletjes kunnen tientallen jaren op dezelfde plek blijven staan en de winterakonieten zullen langzamerhand uitdijen tot een oppervlakte, die kan wedijveren met die van de aanplantingen bij een buitenplaats.

De bloei en groei van de winterakoniet is wat bijzonders. Elke morgen gaan de bloemblaadjes open en elke avond weer dicht. Dit is een groeiproces waarbij tevens de steel steeds langer wordt.

30 maart: Zo'n hoeveelheid bloemen had ik het eerste jaar echt niet verwacht.
Ik heb wel meer winterakonieten in onze tuin geplant, maar daar kwamen het eerste jaar maar een paar bolletjes van op.
Deze bollen komen van een goede kweker ; daar ga ik zeker volgend jaar ook eens bollen kopen! (Dank je wel Marion!)

Als de bloem bevrucht is, verzwakt de lang uitgegroeide stengel en valt deze met de zaadjes om. Hierdoor kunnen de planten zich langzaam verspreiden.

Ik ben benieuwd hoeveel ik er over een paar jaar van heb staan!

Geen opmerkingen: