dinsdag 7 juli 2009

090707; Onze verbouwing; de vloer wordt gelegd, deel 3

12.00 uur: de vloer ligt erin, aan het geluid in de andere kamer te horen, wordt hij nu geschuurd en daarna komen de bakjes met ammoniak erin te staan.

13.15 uur: de bakjes - nee het zijn emmers, 5 stuks - met ammoniak staan in de kamer en al ruik ik in de afgeplakte tuinkamer nog niets, ik ga me toch maar klaar maken om het huis voor een uurtje of 4 te verlaten. De stank moet n.l. ondraaglijk worden (is me gezegd)


Voor ik wegga heb ik even door het raam een foto genomen. Alle deuren zijn nl afgeplakt en alle ramen dicht; het mag niet tochten.
Toen ik 4 1/2 uur later thuiskwam, werd de vloer net voor de eerste keer in de lijnolie gezet.
Volgens de parketteur was hij in die 4 1/2 uur al 2 keer wezen kijken of de vloer donker genoeg was; want zo ja, dan moet je de vloer meteen in de lijnolie zetten. Doe je dat niet, dan blijft de ammoniak zijn werk doen en krijg je een zwarte vloer ......
Trouwens, dit roken kan alleen met eiken planken; vaak gebeurt het al in de fabriek, in speciale rookkamers. Deze parketteur doet het het liefste zelf, dan is de ''roking'' overal gelijk en krijg je een egalere vloer.
Even wat info van internet gehaald: Frans- of Europees Eiken is een houtsoort die zich makkelijk laat ‘roken'. Dit roken gebeurt door middel van ammonia. In de ruimte waar de vloer moet komen, worden bakjes met ammonia gezet. De dampen van de ammonia gaan een reactie aan met het looizuur dat zich in het Eiken met elkaar verbindt. Door deze chemische reactie verdwijnt het looizuur uit de planken waardoor de natuurlijke kleur donkerder wordt, het oppervlak wat onregelmatiger, en de tekening van de nerf duidelijker zichtbaar wordt. Het proces van het roken kan variĆ«ren van 2 uur tot 8 uur. Dit is afhankelijk van de gebruikte (geconcentreerde) ammonia. De mate van verkleuring is afhankelijk van het percentage looizuur wat in het Eiken aanwezig is. Nadat de vloer gerookt is, kan de vloer afgewerkt worden met olie
Meteen bij thuiskomst weer een foto (door het raam) genomen




Wat 5 emmers met ammoniak al niet kunnen doen ......
Voor

en na het roken

Dat gat rechtsonder, daar komt een op maat gesneden mat in. De deur aan die kant wordt nl het meest gebruikt van alle deuren in huis. Vooral door mij: hup de tuin in en hup er weer uit; tig keer per dag. Leg je daar een mat over het hout, dan trekt daar toch altijd vocht door en dat voorkom je door een mat meteen op de ondervloer te leggen.
Morgenmiddag wordt de vloer voor de 2e keer ingewreven met lijnolie en waarschijnlijk worden dan ook de afdekplinten bevestigd.

Geen opmerkingen: