zondag 17 februari 2008

Helleborus

Vorige week zaterdag stonden er bij de kweker - waar we waren voor 10 grote potten hedera - ook helleborussen voor een leuk prijsje. Deze helleborus niger waren 2 voor 4 euro. Nou, die laat je toch niet staan.........

Wat mij opvalt is, dat de helleborussen op tafel het kopje omhoog hebben en de helleborussen in mijn tuin allemaal naar beneden kijken. Jammer, want het hart van de bloem is prachtig!

Op internet lees ik: In de natuur heeft Helleborus oriƫntalis hangende bloemen, wat maakt dat men in de tuin het mooie hart moeilijk kan waarnemen. De reden hiervan is dat, zodra de bloemen open zijn, ze niet meer sluiten, ook bij regen of sneeuw.Door te hangen gebruiken ze hun bloembladen als paraplu om hun stuifmeel te beschermen.
Vandaag word er bij de kwekers geselecteerd om recht omhoog kijkende bloemen te creƫren; dit wordt dan in kassen gedaan.

Ik heb - voor de foto - de bloemen een steuntje gegeven, want om in februari op mijn buik in het vochtige gras of op de koude stenen van het terras te gaan liggen, ging me te ver.

Deze vind ik heel apart van kleur

Ik was vorige week maandag in de tuin aan het werk, in een van de stukjes tuin waar helleborussen staan en - typisch iets voor mij - doe ik een stap naar achteren en zet mijn grote klomp precies op een stengel met bloem ..........
De schade viel gelukkig mee ........

Datzelfde geldt voor de bloemen na een nachtje vorst; als ik ze zo ziet liggen, denk ik "dat wordt niets meer". Een paar uur zon erop en de bloemen staan weer fier rechtop!


Normaal heb ik in januari en februari last van een winterdip. Dit jaar heb ik mezelf begin januari stevig aangepakt: ‘’je GAAT iedere dag even naar buiten, weer of geen weer.” En tot nu toe is dat gelukt, al is het soms alleen maar even heen en weer naar het dorp lopen. Daarnaast wisselen donkere dagen elkaar af met stralende dagen en van die stralende zonnige dagen profiteer ik voor de volle 100%!
Zo ook eind vorige week: er ligt een laagje ijs op de vijver, het gras is wit berijpt, maar er schijnt een stralende zon. Ik MOET naar buiten! Wat zal ik daar doen ……. het is te koud om in de tuin te werken; ik heb te kort tijd voor een wandeling of leuke fietstocht, dus combineer ik het aangename met het nuttige en lap een raam en veeg de oprit. Het blad gooi ik op de minicyclamens; helemaal winterhard zijn ze niet en voor het weekend wordt er 6 graden vorst verwacht.

1 opmerking:

GuAnita Design zei

Marjan het ziet er prachtig uit!! :D
complimenten hoor! En ja.. die helleborussen.. wat zijn ze mooi he?

groetjes GuAnita