dinsdag 19 februari 2008

Phlomis en vogeltje op de kruk

Voor mijn verjaardag - half oktober - heb ik van Ruud een kas gekregen. Omdat we richting winter gingen, heeft hij hem meteen keurig geisoleerd. Begin februari zeiden we: ''al dat werk om de isolatie aan te brengen is eigenlijk voor niets geweest; alleen voor kerst heeft het gevroren".
Maar vlak daarna kregen we toch nog een paar dagen met behoorlijke nachtvorst.
Begin maart haal ik de isolatie weg. Ik heb zo'n zin om echt in de kas aan de gang te gaan!

Er staat een vogeldrinkbakje in de tuin en laatst las ik:
Voorkom bevriezing van vogels in drinkwater door het water NIET te verstrekken in metalen of ijzeren drinkbakjes; vogels vriezen daaraan vast!!
Nou dat is met dit vogeltje dus gebeurd .................

Nog een winters plaatje, de laatste voor dit jaar, want er komt al zoveel op in de tuin! Het zijn de zaaddozen van de phlomis. Een van de weinige geelbloeiende planten in de tuin; gelukkig is het een bescheiden kleurtje geel


Een echte voorjaarsbloeier is vogeltje-op-de- kruk. De plant bloeit in maart en april met opvallende - luciferachtige - bloemen boven mooi gedeeld blad. De plant wordt zo'n 20 cm hoog, groeit alleen op een zeer humusrijke, permanent vochtige grond in de schaduw of halfschaduw en is bij uitstek geschikt voor een bostuin of onder een heesterbeplanting. De plant wordt vermenigvuldigd door scheuren of delen. Ook worden de zaden door mieren verplaatst.


De eerste zonnestralen vangen we in onze tuin altijd op deze tuinbank op! Al kan ik me niet herinneren ooit zo vroeg op het bankje te hebben gezeten. Deze foto is van eind maart 2007, maar gisteren - ruim een maand eerder dus - zat ik hier - toevallig in dezelfde kleren en met dezelfde shawl omgeslagen - met de nieuwste Bloemen & Planten

Geen opmerkingen: